26. prosince 2009

Turnigy 9X + Assan 2,4G - První dojmy




Objednávání modelářských hraček z Číny má své kouzlo. Je to prostě ohromný zážitek plný očekávání, kdy s nedočkavostí sledujete pohyb zásilky z Číny do Prahy pak se to na týden až dva zadrhne na celnici a České poště . V mém případě ještě přibyla napínavá korespondence s celnicí na téma hodnota zásilky. Po třech týdnech čekání pak v extázi otvíráte třesoucíma se rukama balík. Nádhera :-)
 Tentokrát jsem si zasloužil a objednal nový vysílač Turnigy 9X a k tomu sadu  Assan Combo X8J 2,4G (Tx modul + dva přijímače).
Nejvíce jsem byl zvědavý na rádio TGY 9x. Přišlo v pěkné krabici poctivě vložené v polystyrenových...
výliscích. Rádio svým provedením docela překvapilo. Ovladače fungují hladce a bez vůlí, vypínače a potenciometry taky. Nic nevrže a nepruží ... prostě fest rádio se standardní kvalitou. Baterky vyřešili pouzdrem s pružinovými kontakty na 8 AA článků. Není ale problém pouzdro odpojit a nahradit aku packem. Dle Čínských standardů přišlo rádio bez manuálu, ale není to žádná hrůza. Jednak jsem ušetřil nějaké ty gramy za poštovné a hlavně je ovládání tak intuitivní, že ani není potřeba. Případně se dá stáhnout v pdf formátu z netu pro radio iMax 9x. Rádio je 9-ti kanálové, ale modul co jsem si vybral od Assanu je 8-mi kanálový.
Rádio je vybaveno předvolenými sadami funkcí pro vrtulníky, akrobaty a větroně. Nechci se detailně zabývat co to všechno umí. Prostě je to nabité snad všemi funkcemi co znám a určitě mi nebude nic scházet. Software bych přirovnal ke značkovým rádiům v cenové relaci okolo 10-15 tis. CZK. Jednotlivé položky menu jsou přehledné a po otevření jednoduché a úhledně podpořené grafickými přepínačí atd. Obzvlášť příjemné mi přijde nastavování exponenciálního průběhu serv s grafickým znázorněním exponenciály. Při pohnutí ovladačem vám ukazuje průběh.Velká úleva oproti mé postarší Futabě FC 16, kde průběh expo. odhaduji pohledem na kormidla :-) Připomínám že se bavíme o rádiu za 70USD...
Komunikace mezi TGY9X a modulem Assan 2,4 G proběhla na poprvé bez problémů. Samotné spárování modulu s přijímači se dělá u Assanu tak, že krátce po zapnutí pohnete 2x ovladačem 2. Tx modul se přepne do režimu párování,  pípá + červeně bliká. Na přijímači propojíte zkratovací propojkou mezi signál 1 a 3 . Zapnete přijímač. Pár sekund to všechno poblikává ,nakonec se rozsvítí zeleně vysílací mudul i přijímač a je hotovo. Spárování se dělá jen jednou a není třeba opakovat. V Combo sadě mi Assan nadělil Vysílací modul, 6+7-mi kanálový přjímač, zkratovací propojky a kondenzátor, který má sloužit jako ochrana proti krátkodobému podpětí palubního napětí při použití měkkých článků.
Po hodině od vybalení jsem už frčel na pole s naprogramovaným Fokkerem D8. Zatím jsem jen zkoušel dosah na zemi. Přijímač zapnul fail save teprve když jsem byl dál než jsem schopný vidět a řídit Fokkera +  zašel jsem za horizont a umístil vysílač těsně nad zem. Myslím, že pro řízení Fokkera 1,2 m to bude stačit až nad hlavu a při přímé viditelnosti bude rádio komunikovat na dvojnásobnou vzdálenost než jsem schopný vidět a řídit (výrobce udává 300-800m). Pro použití přijímače Assan ve větroni uvažuju o citlivější verzi s  udávaným dosahem 1 - 6 km.

Podtrženo sečteno:  Zatím maximální spokojenost jak s rádiem Turnigy 9X tak s Combo sadou Assan.

Tady je pár fotek pořízených telefonem v podvečer třesoucí se rukou  :-)


Turnigy 9X

5 komentářů:

  1. Zdravím.

    Chem sa len opýtať, či sa vám stalo niečo podobné, ako ukazuje nasledujúce video?

    http://www.youtube.com/watch?v=rwSwjFSEop8

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,
    nic takového se mi nestalo. Otázka ale je jestli by se to stalo kdybych situaci nasimuloval přesně podle videa a taky jestli se problém týká jen zobrazení na displeji. V provozu jsem nic podobného nezaznamenal. Ani náznak rušení ani žádný výpadek software. Nějaké drobnější mouchy software má, ale ty se týkají spíš možností programování (např dvojí výchylky jdou zapnout společně s EXPO jen v určitém pořadí) Používáme dvě soupravy a obě bez problémů. Vám se něco takového stalo?

    OdpovědětVymazat
  3. Nie. Ja túto súpravu nevlastním. Len som chcel poznať názor niekoho, kto s ňou už mal čo dočinenia. Je tiež možné, že je to len v zobrazení. Aj to video je natočene tak, že tam nieje toho veľa vidieť (myslím tie prepínače).
    Môj kolega uvažuje o kúpe súpravy, ktorá by nebola drahá. Odporučil som mu Turnigy 9x s tým, že je tam tá chyba, ale nemám to potvrdené z viacerých zdrojov. A tá Vaša recenzia mi prišla vhod.
    Ďakujem za promptnú odpoveď.

    OdpovědětVymazat
  4. dvě soupravy Turnigy 9x + Assan jsme používali v polomaketě Fokker D8, El. v kombatu, v F3K, v polomaketě Grunau Baby 2,7m, v epp akrobatu, ve vrtulníku, v park flyeru Demoisele. Vše funguje k naší spokojenosti. Pro běžné modelaření OK. Do drahé makety 1/2 bych ji raději pro klid duše nedával :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Všechny info o téhle soupravě včetně zkušeností majitelů jsou na stránce http://www.turnigi9y.ic.cz nebo na www.ok-rimr.com/cs/jak-na-to/turnigy-t9x

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.