27. prosince 2009

DFS Reiher 3,48m - Stavba

Napsal a staví Martin Bílek

Zmenšená Xantipa je hotova a tak jsem se rozhlížel po nějakém dalším a samozřejmě větším éru. Líbila se mi Reného Bejbyna, ,tak to měla být nějaká postarší polomaketa. Když René vyvěsil na stránky Habichta, měl jsem jasno, protože byl nádherný. Pak ale začal hlodat rozum a z obav , že to moc dobře nepoletí, protože je to akrobat a přistání mi prozatím stále činí potíže.  Udělal jsem kompromis a Pustil se do Reihera, který jakožto klasika poletí lépe a přitom je taky parádní. Aby se nám ten web trochu hnul, udělám seriál, aby jste mohli sledovat vývoj éra a mé postupné upadání zájmu přecházející v naprostý nezájem těsně před dokončením jak už to u mne bývá  Fotky nebudou nic moc, protože mi kleknul foťák , tak to beru mobilem.


Jelikož nejsem trpělivý pipla, který strouhá dlouhé hodiny dřívka na desetiny a taky neumím stavět z ničeho jiného , než ze styroduru, vytvořil jsem šablony a s Ondrou vyřezal křídla. Jsem jelito, které si splete šablony a řeže horní část , když se má řezat spodní a tak jedna deska padla. Osvědčil se pokus udělat spodní šablonu o 0,5mm níže a vyšla mi krásná odtokovka tloušťky papíru. Protože ji vždy dotrhám při manipulaci, raději jsem ji hned přelaminoval, aby nepřišla tak snadno k úrazu.
 
U Zdeni na webu jsem očíhnul výrobu trupu pláňkovou metodou a s velikou nedůvěrou a skepsí se pustil do trupu. První boční obrys, pak měl následovat kříž pro zpevnění, ale nechtělo se mi s tím babrat, tak jsem obvod potáhl z každé strany uhlíkem, což 1 cm styrodur zpevnilo naprosto dokonale a zpevní to následně i hotový trup. Plán žeber trupu jsem nalepil na tvrdý papír , odečetl po obvodu 1cm, vystřihl, přidělal špendlíkama na styro a vyřezal žebra. ta byla nalepena na zpevněný obrys a začalo se pláňkovat. Šlo to docela dobře, až jsem se divil a trup měl docela slušný tvar. Po přebroušení mne překvapilo, že je to opravdu docela souměrné a tvar se povedl.

Nedalo mi to a éro jen tak složil. Byla to nádhera a celý den jsem se na něj chodil po očku dívat.
Dnes jsem trup potáhl papírem, což nebyl problém, protože jsem potahoval už několik samokřídel a tady to bylo fuk jak to bude vypadat. Strach jsem měl, že při tmelení nabere váhu a bude to tuna. Šlehaný sádrový tmel opravdu nic neváží a je to jako sníh z vaječných bílků. Bohužel se tak i chová a ve srovnání s karosářským tmelem není takový vláčný. Zato brousit jde skvěle a musí se dávat pozor, aby nevznikly díry. No nějak to dopadlo a výsledek je uspokojující. Další tmelení bude až po laminátu, protože trup ještě pruží.

Tak dnes dostala ryba šupiny a ocas Trup jsem potáhl laminátem a odzkoušel novou pryskyřici Havel LH 130. Je o dost levnější než 285 a na trup je veliká spotřeba, tak se hodí. Je malinko hustší, ale prosycuje se dobře a na hrubší tkaninu je to i lepší. S Ondrou jsme vyřezali kormidlo, i když jsem nevěřil, že se to podaří. Rozdíl velikosti horní a spodní šablony je totiž obrovský,na jedné straně drát prakticky stojí, nechladí se a vypaluje díru. Původně bylo v plánu vybroušení podle vložených žeber, ale bylo mi zdechlo, tak jsem to zkusil a udělal experiment vyřezat směrovku jen pomocí jedné sady šablon kolem otočného bodu s tím, že alespoň prošlápnu slepou uličku.Kupodivu se povedlo napoprvé. Teď mne čeká broušení laminátu a to se netěším
Tak trup vybroušen a vypadá slušně i když to dalo práci.Teď půjde k ledu a vrhnul jsem se na výrobu kormidla a výškovky, které se do něj musí zapasovat ještě před dalšíma vrstvama.Takže byla vyrobena spojka výškovky z plátků smrku a balzy proložených a potáhlých uhlíkem.
Pouzdro je rovněž smrkové omotané rovingem. Oboje jsem vlepil do výškovky a přetmelil. Kormidlo dostalo zpevnění v oblasti ostruhy a v místě horizontálního dělení pohyblivé části od těla.

Tak dnes se mi podařilo první vrstvou zalaminovat kormidlo. Zkusím dvě vrstvy, aby éro nebylo tak háklivé na zranění a uvidím jak to vyjde s váhou. Dvě kila dle plánu na takového macka nejsou moc. Pořád se mi nechce do křídel, protože je mi líto do nich řezat a vsazovat výztuhy. Prozatím jsem vyztužení dělal jen pomocí rovingu, ale tady používám smrkovou lištu potaženou po obou stranách rovingem na stojato a pak roving na plocho po křídle. Problém je, že obě části zalomení křídla musím laminovat zvlášť a tudíž musím přerušit i nosník, tak je třeba vytvořit spojku ještě než bude nosník vlepen do křídla. Aby bylo spojení křídel a nosníku přesné, udělal jsem si ze zbytků lamina podložku podle níž se budu snažit udržet úhel a rovinnost spasování.

Tak výškovka je ve vákuu a nezbylo mi než rozřezat křídla pro vložení nosníku. Problém je, že řez musí být stejně kolmý v rovné i zalomené části, aby po spojení nosníku nebyla každá část křídla jinak natočená a pasovalo to do sebe. Snad se mi to u rovných podařilo a ještě vyrábím pouzdro kterým po zalaminování styroduru spojím nosníky v zalomení.
A co vy? Žádné komentáře??
Tak výškovka se směrovkou jsou hotovy a 2x potaženy laminátem. Původně byl v plánu potah 2x 80g tkaniny, ale spočítakl jsem plochu a s ideálním prosycením mi vyšlo 1,6kg, což je celkem hrana vzhledem k tomu, že je potřeba připočíst nosníky, spojky a jiné výztuhy. Zvolil jsem tedy kombinaci 80 + 50 a vypadá to , že to bude stačit. Z hlediska pevnostního by stačila jen jedna vrstva, ale nechci, aby tam bylo vidět každé neopatrné ťuknutí. Když váha vyjde dobře, třeba křídla potáhnu ještě jednou. Éro má vážit 2kg. Teď nastal jeden z klíčových okamžiků a to vlepení kormidla do trupu. Chodil jsem kolem toho jako nemocný osel a pořád se díval ze všech stran, aby to bylo rovně. U trupu se není čeho chytit pro nějaké odměření , tak jsem to dělal na oko .

Na rozřezaná křídla se už nedalo dívat, tak byla i s nosníkem slepena zpět. Dokonce jsem tentokrát nezapoměl ani na kabel a zařiznul jej pod výztuhu, abych nemusel řezat do křídla z pohledové strany. Doufám jen, že ho pak nějak naleznu Dnes byl modelářský den, protože bylo potřeba domodelovat plynulý přechod trupu do vlepené směrovky. Vytvaroval jsem a vlepil kusy styra do míst kde chybělo a vybrousil přibližný tvar. Drobnosti byly přetmeleny šlehaným tmelem a vše vybroušeno do plynulého přechodu. Konečně to vypadá letadlově a ne jako kyj.
Uf. Pořád hladím trup jako tu patnáctku a tmelím nerovnosti. Je už celý dočmáraný fixou jak si značím lavory, abych věděl kde tmelit. Několikrát už byl prohlášen za dobrý, ale nakonec mi to nedá a zase ho napatlám a téměř vše zbrousím. Tentokrát už zde prohlašuji, že je hotovo a jdu potahovat třetí vrstvou laminátu. Jen tak pro oko jsem položil výškovku na trup, aby mne to popohnalo a už se nemůžu dočkat až tam bude nahotovo.Vodorovné části křídel dostaly z obou stran ploché výztuhy, takže nyní tvoří nosník I a tuhost je ohromná.Po potahu se budou dát křídla použít jako lavička Zároveň jsem vytvořil přistávací lyžinu jak jinak než z pouhlíkovaného smrku.

Hlásím trup připraven na odřezání kabiny a poslední potah 50g tkaninou, křídla mají zabroušené a přetmelené výztuhy a náběžka opatřena uhlíkovým rovingem. Fotky nedávám, protože mi telefon detail nevezme a z dálky to vypadá pořád stejně. Po víkendu musím koupit v galantérce stuhu a můžu laminovat.
Tak jedna část křídla potažena prvním laminátem. Křidélka jsem nedělal podle plánku, ale zmenšil je, jelikož u použitého profilu je doporučená hloubka křidýlka 22%, aby se daly efektivně měnit letové fáze zakřivením hrany. Sice nevím jestli to kdy použiju, ale bude to tak lepší. I servo s tím nebude mít tolik práce. Jo a mám pro vás jeden super tip: Až budete někdy laminovat se zabudovaným elektrickým káblíkem, nemuchlejte jej mezi laminát a jádro. K ničemu vám tam nebude, zdeformuje to křídlo s potahem a ušetříte si hřích v podobě vulgárních výrazů a to hned dvakrát, protože se vám nestane, že si při vyprošťování zlomíte skalpel.
Tak další super tip: Dobře si poznačte, nejlépe přímo na styro fixou, kde jste nechali v křídle konec kabelu a nespoléhejte se na to, že si to přece pamatujete. Naštěstí se mi podařilo pomocí techniky lavinového zachránce a špendlíku poměrně brzy kabel objevit, ovšem na jiném místě než jsem si "pamatoval"
Jinak oba konce křídel jsou potaženy laminátem a najíždím na 2. vrstvu.
V poslední době jsem se věnoval potahům konců křídel, takže nebylo o čem psát, protože je to přes kopírák. Vytvořil jsem i nějaké drobnosti, tak abych zastrašil Reného udělám rekapitulaci.
Trup: Odřezána kabina, (tímto děkuji p. Ježíkovi za zapůjčení frézky bez které by to šlo dost špatně a hlásím, že je v pořádku ) vnitřek vydlabán a okolí vyztuženo uhlíkovým rovingem. Teď čeká na vnitřní vylaminnování a pustím se do toho jen co uhlík ztuhne. Kabinu prozatím nebudu dělat průhlednou, protože se mi do toho nechce a uvidím jestli to bude mít cenu až po zalétnutí.
Křídla: Dvakrát potažena křídla po zalomení, takže více méně hotovo. Části před zalomením jsou netknuté a přijdou na řadu nyní. Výškovka hotova, čeká na zabudování.
Ostatní: Sendvičem uhlík/smrk vytvořeny čepy s pouzdrypro uchycení křídla k trupu a jeden čep už se lepí k nosníku křídla, který do něj příjde následně vlepit. Momentálně zasychá smrková lišta potáhlá uhlíkem pro zakončení křídel.

Dnes mi to nedalo a když jsem nalepil nosníky do zbylých částí křídel, takže už drží pohromadě musel jsem ho zase pro oko složit a blejsknout i se svou postarší Milenkou v pozadí, která je o 19 let mladší než původní éro Po sesazení křídel přišla ale komplikace. Když chytnu křídlo za nosník který příjde zasunout do trupu, je to páka, že mi to vyvracelo zápěstí a mám obavu jak o nosník, tak o trup. Takže budu muset vyrobit a zapasovat ještě jeden pomocný nosník, aby se to trochu rozneslo. Taky do trupu musím udělat nějaké žebra a alespoň v oblasti uchycení křídel jej zpevnit, nebo při nějakém neopatrném dosednutí by mohl puknout jak třešňový pupen začátkem května. Přistávací lyžinu odbrousím a nechám pouze náznak, protože kdyby ta váha dosedla jen na lištu a namáhání by šlo jen do toho jednoho bodu, puklo by to stopro. Už jsem se radoval jak budu tento týden potahovat křídla a koncem budou hotová, ale není to tak jednoduché. Musím dát Renému ještě šanci.
Tak mi ruply nervy a vyrazil jsem uprostřed stavby k Ondrovi na váhu a tady jsou prozatimní výsledky:
trup vč. směrovky : 700g
výškovka: 100g
L koncové křídlo: 296g
P koncové křídlo:290g
L vnitřní křídlo nepotáhnuté vč. nosníku :183g
P vnitřní křídlo nepotáhnuté bez výztuhy vč. nosníku :160g
kabina: 40g
celkem zhruba: 1800g
Ještě chybí potáhnout vnitřní křídla a doinstalovat dodatečné nosníky s kterými nebylo počítáno, zpevnit trup a lak.Tipuju draka na nějakých 2200g + vybavení = 2500g. Podle plánu měl být drak 2000g, ale s trochu menším rozpětím. I tak si myslím, že na takovou polomaketu to je slušné.






3 komentáře:

  1. První zkušenosti s letem:
    Můžu teda říct, že letovými vlastnostmi jsem nadšen. Krásně reaguje na povely, chová se nezáludně ve velkém rozsahu rychlostí, udrží se ve vzduchu pěkně dlouho, dokonce zvládá i akrobacii. ............... a to jsem s ním lítal celou noc. Akorát když jsem se šel ráno podívat, tak stavba samovolně nijak nepokročila No nedá se nic dělat, ale i tak jsem si pěkně zalítal a nic nerozbil.

    OdpovědětVymazat
  2. zkušenost k nezaplacení :-)

    OdpovědětVymazat
  3. S politováním musím oznámit, že stavba stojí, neboť jsem se věnoval vývoji F3K, které mne docela chytlo. Nějakou dobu budu ještě pracovat na jiných projektech, tak si nechávám Reihra na zimu.

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.