26. prosince 2009

IFD - Letecký den H. Králové


Aktualizováno Pondělí, 22 Červen 2009 22:48 Napsal uživatel Martin Bílek Pondělí, 22 Červen 2009 22:20
Konečně jsem se dostal ke zpracování fotek z leteckého dne a z toho množství některé vyházet. Musím poděkovat Ypsi, že mne na něj vzala ... byl jsem asi hodný :-) A že to byl pro ni boj. Únavou upadla nejprve na trávník a nakonec i obličejem k matičce zemi do hlubokého spánku. Nechtě jsem ji  vzbudil a pohled říkal jasně: Nevím kde jsem, ale za ten budíček tě zabiju :-)  No byl to zážitek, co vám mám povídat :-) Hned na úvod nastoupili redbulláci se Zlínama a to, co se normálně lítá s érem, když to člověk hodně umí, oni lítali ve formaci čtyřech. Aby to nebylo málo, předvedli výkruty, lopingy a souvraty nad sebou přičemž  ten horní letěl záda. Po celou dobu foukalo 10m/s a dost to s nima mlátilo, ale i tak vzdálenost letadel byla několik metrů. Nakonec se rozletěli přímo proti sobě a v posledním okamžiku se ve výkrurtu vyhli. V tomto bočním větru se na pár metrů přískokem vznesla i replika prvního létajícího stroje Wright, který paralelně s našima stavěla i NASA s tím rozdílem, že jim neletěl. Holt není to jako nalepit pár kormidel na kus trubky :-) Moc jsem tomu nevěřil, ale vznesl se i druhý pionýrský kousek Blériot s kterým chtějí přeletět La Manche, i když mi není jasné jak, když sotva letěl. Komentátor trefně poznamenal, že v tom větru pracuje výškovka jako by po vzoru delfínů poháněla éro :-) Na řadu přišli i sóloví akrobati. Jejich akrobacie si moc nezadala s mým nechtěným pilotážním uměním a naleštěné červené SUčko vypadalo ostře. Dostalo se i na větroně a lehkou akrobacii předvedli Slovenskí bačovia na Blanících. Byla to nádhera. To ticho a ladné klouzavé pohyby dokresleny růžovými dýmovnicemi. Sólově si pak ještě zaakrobatili  FOX a Blaník s japonskými znaky, který krásně zahrál při rychlém nízkém průletu zakončeným souvratem. Byly tu i staré známé práškovací letadla Čmelák a Andula. Nikdy bych neřekl, že jsou to tak veliká éra. Zvláště Anduly. Je to druhý největší vyrobený dvouplošník a největší létající. Při startu se dá vedle Anduly běžet a při přeletu na klapkách v minimálce snad i jít vycházkovou chůzí s čaganem, doutníkem a kochat se krajinou. Na to jak je to neobratné éro si s tím dovolovali opravdu hodně. Létali formace a jeden odvážlivec vystřihl dokonce i několik souvratů. Pořád jsem čekal, že to žuchne každou chvíli na ocas. Za hrozného randálu se předvedl i proudový Albatros a to byla jiná rychlost. Pár historikých  válečných letounů si zakombatilo  honičku i se střelbou a pyrotechnickými efekty. Těžko říct, co bylo nej. Každé éro mělo něco do sebe, ať už to byl JAK s krásným hvězdicovým čumákem, nablejskané ostré Sučko, a nebo éra z aviatických začátků.  Nedá se tu popsat každý stroj, tak mrkněte do galerie na foto.

IFD - International flying display

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.