26. prosince 2009

A3 Favorit od Modely I.


 Pokud se v dnešní době někdo rozhodne, že by chtěl začít modelařit, obvykle chvilku brousí po netu a shání informace. Zanedlouho po tom si nejspíš objedná v Číně nějaký ten RC set - tedy většinou "nezničitelný" elaporovvý pomalolet na čtyřstovku se čtyřkanálovým rádiem, který v podstatě není možné udržet ve vzduchu - a začne s tím hned mlátit o zem na louce za barákem. Dneska je modelářská elektronika velmi levnou záležitostí a tak není problém si pořídit hned na začátku RC model. Přeskakuje se tím ale bohužel hned několik etap vývoje, kterými by si podle mého soudu každý modelář měl tak nějak přirozeně projít. Postavit si první malé balzové házedlo, pak nějakého gumáčka, později zkusit něco většího. Prostě nabrat zkušenosti, pochopit určité zákonitosti mechaniky letu, zjistit, co se stane, když se přidá olova do špice a jakou paseku nadělá překroucené křídlo. Taky jsem nikdy nechodil do žádného modelářského kroužku, ve kterých si malí svišti pod dohledem zkušeného strejdy modeléře postaví a potáhnou svoje první žebrované křídlo a pak sledují s vyvalenýma očima, jestli to opravdu poletí. Přišlo mi, že je to trochu škoda a rozhodl jsem se, že zpětně doženu, co jsem v dětství zameškal a postavím volný větroň. Nedávno jsem byl na návštěvě u Zdeňka Kopečka a viděl u něj rozestavěný školní větroň kategorie A3 Favorit od Modely. V ten moment mi došlo, že jedna taková stavebnice mi leží už roky ve sklepě. Ani nevím, kde se tam vzala. Kupodivu ani nechyběly žádné díly, jen smrkové nosníčky byly za ty roky skladování ve vlhku dost pokroucené. Potřebné díly jsem tedy sehnal nové a dal se do stavby. Žebra křídla a výškovky jsou z plastu, nosníky smrkové, náběžku a odtokovku jsem udělal z balsy. Model se vleká na šňůře ve snaze najít termický komín. Po vyháknutí očka z vlekacího háčku jednoduchý mechanismus vychýlí směrovku a model začne kroužit a stoupat. Druhým chytrým mechanismem je jednoduchý časovač ve formě doutnáku, který se zapálí před startem. Po uplynutí určité doby by měl doutnák přepálit gumičku, čímž se výrazně vychýlí výškovka směrem nahoru a model se snese na zem. Jednoduché a chytré řešení, o spolehlivosti by se dalo diskutovat. To ale uvidíme po záletu a prvních pokusech o delší lety. Model je zatím v kostře a čeká na potažení ply-spanem. Pokud to poletí, napíšu později snad i něco letových vlastnostech Laughing Jenom ještě doplním, že na plánku je dole v rožku letopočet 1978. Favorit už je tedy opravdovým historickým kouskem, a to já rád Smile.

2 komentáře:

  1. Veľmi pekný! Ja som sa teraz dostal k RC modelom. Keď som mal cca 14 rokov spravil som pár hádzadiel.. Teraz, keď už pracujem, tak na modelovanie nemám toľko času, tak som si kúpil Radian Pro a radio Spektrum Dx6i. Čakám na pekné počasie, zatiaľ sa učím na simulátore. Inak rád by som tiež modelárčil, ale chystám sa spraviť niečo z EPP.. aj keď balza má tiež svoje čaro, časom sa k nem možno vrátim. Najviac sa mi páčia vetrone a hlavne ma to ťahá k F3K.. Trochu som sa rozpísal.. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Jakub, nedavno som ziskal stavebnicu Favorita, ale zial chyba v nej stavebny vykres. Chcem Ta poprosit, ci by si nebol taky dobry a neposlal mi mailom kopiu Tvojho, dakujem. Tiez ma zaujimaju Tvoje skusenosti s lietanim s tymto modelom. Moja adresa: c-partner@nextra.sk

    Marcel

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.